Sunday, April 22, 2012

Tolong Nak!

8/3/2012

Hari ni genap umur aku 34 tahun,hmmm dah kertu rupanya..tak sedar masa berlalu,,apapun umur hanya sekadar angka,juga pengingat tentang masa2 yg berlalu,juga ingatan penting tentang amal ibadat kita yg tak berapa nak cukup tu.

Hari ni macam tahun2 sebelumnya,aku akan agihkan pulut kuning beserta dengan rendang ayam pada jiran2,jemaah masjid dan sedara mara.Setelah selesai agihkan pulut kuning,aku bergerak ke rumah mak sedara kat pekan Kok Lanas.Tak la jauhh sgt,dalam 5 minit je,tapi kerana kemalasanku,serta kerana lemak2 yang dok siap landing melekat kat body ku tak mahu dirinya dinyahkan dr badanku,menjadikan spare part ku bertambah2,aku pun berkereta jugak la..

selesai hantar pulut dan borak sakan,gelak guling2(mak sedara aku ni kelakar,sbb tu awet muda,bukan awek mudo),anak daraku ajak ke rumah kawannya sebab pulut dalam polistren dan rendang tu ada la lebih lagi 2,3 bekas...

Kami sampai betul2 depan rumah kayu,sederhana besar,bercat warna kuning cair,rumah tu sunyi je,macam tak ada orang,tapi halamannya bersih.Sebab rumah kawan anak hanya selang 2 rumah je dari rumah tu,jadi kami jalan kaki je.Kami parking kereta sebelah pokok depan rumah kayu tu,jalan kaki sebab jalan rumah kawan anak daraku sempit ya ampun,kompem susah nak korner.
Masa anak dok rancak borak dengan kawannya.tiba2 nampak seorang lelaki tua kat tingkap rumah cat kuning tadi,pak cik tu lambai2 panggil aku,mula2 aku wat donno je,tapi pak cik tu asyik lambai je.

Disebabkan aku ni jenis yang beradap sopan pada yang lebih tua(ayat skima),dan disebabkan kesian pada pak cik yg dok melambai,kang tercabut urat tangan,naya la.Aku melangkah ke rumah pak cik tu dengan senyum simpul.

(Percakapan dlm bahasa kelantan,jadi dah siap diterjemahkan)
Aku:"Assalamualaikum pak cik,ada apa yer?"

Pakcik:"Maaf nak,macam ni,Pak cik nak mintak tolong ni,tolong la bagi tahu si Esah tu,dah lama benar dah tak jenguk pak cik ni,suruh la dia datang uruskan pak cik ni"

Aku:"Errr,,Esah mana ni pak cik?,saya bukan dok sini saya tak kenal yang mana satu nama Esah"

Pak cik:"tadi kamu masuk jalan sini,kat selekoh tu,ada tak jumpa rumah yg ada pokok bunga keras warna pink,sebelah rumah dia ada pokok kekabu,rumahnya warna hijau bendera pas".

Aku terdiam seketika,memang kat simpang tadi ada borak2 dengan anak,tunjukkan dia pokok kekabu(ye la budak2 zaman sekrang,mana kenal pokok kekabu,korang kenal?).Aku tadi bawak kereta slow depan ruma tu pasal kagum dengan pokok bunga kertasnya yg berbunga cantik.Memang rumah tu warna hijau.

Aku:"Saya rasa saya tahu rumah mana.nanti sy bagitahu pesan pak cik ye".
Pak cik tu senyum je,mukanya pucat tapi bersih.

Selesai anak jumpa kawan,dan aku selesai minum2 teh rumah kawan dia,aku hampir terlupa,terlepas rumah yang pak cik tu cerita.Tiba2 macam muka pak cik tu dok ulang tayang dalam minda,muka sedih je,aku terpaksa u turn balik.

Lepas selesai borak2 dengan mak cik esah.aku pun sekonyong-konyong balik rumah.Mak cik Esah bagitahu dia terlupa pulak pada Pak cik Jusoh,pasal mak cik esah baru je balik dr Kl,menguruskan anak keduanya baru bersalin anak sulung.

9/3/2012

Pagi2 lagi dapat panggilan telefon.,kata pemanggil tu dia Mak Cik Esah yg aku jumpa semalam,dpt no aku dari kawan anak aku.Panggilan tu betul2 mengejutkan aku.

Mak cik Esah:"Anak ni betul2 ke cakap dengan pak cik Jusoh semalam?"

Aku:"betul la,dia siap pesan macam2 kat mak cik,,ala macam yang saya cakap semalam".

Mak Cik Esah(menangis).."Ya Allah,dik,petang semalam, lepas adik balik tu,mak cik pergi rumah dia,pintu rumah terkunci,nasib baik mak cik ada kunci,mak cik jumpa dia terbaring atas tilam...dia dah meninggal.Masa orang sepital datang,meraka kata dah hampir 2 hari dah dia meninggal.betul ke adik jumpa dia semalam?"

Aku terus terkedu..patutla muka pakcik tu pucat lain macam...mengigil badan.Sejak aku tolong polis jejak budak hilang dan kena bunuh 5,6 thn lepas,dah lama aku tak mengigil macam ni.

Mak Cik Esah:"mungkin dia mintak tolong orang uruskan mayat dia melalui adik,pak cik Jusoh ni baik,orangnya alim,dia dok sorang2 je sejak bininya meninggal 8 tahun lepas,anak pun tak ada.Apa pun mak cik sebagai ahli keluarga dia nak terima kasih banyak2 pada adik"

Aku:"Semuanya kuasa Allah mak cik,sekurang2nya dia dah tenang kat sana"

Mak Cik Esah:"Betul,betapa besar kuasa Allah,nanti jemput datang malam ni,buat tahlil,ajak suami sekali ye"

Aku:"Insyaallah"

Malam itu,masa majlis tahlil kat rumah mak cik esah,air mata aku menitis,aku nampak pak cik Jusoh senyum pada aku,seolah-olah ucap terima kasih.Air mata aku terus menitis laju,betapa aku bersyukur sebab dikelilingi keluarga yang sayangkan aku,betapa ingatan aku serta merta ingatkan Arwah Ayah,ingatkan ibu yg dah semakin uzur,aku janji pada diri sendiri,aku akan jaga ibu dan akan sentiasa akan ada disisi dia saat dia sakit,susah dan senang.Aku akan tetap akan ada disisinya saat dia memejamkan matanya buat kali terahir.Mama,Lina sayang mama!

Betapa besar kuasa Allah,tiada apa yang mustahil bagi DIA.

AL-Fatihah pada Haji Yusof B. Mohd Saman.

No comments:

Post a Comment