Wednesday, October 19, 2011

Tabahkah kita mengharungi kehidupan?

Tabahkah kita mengharungi kehidupan?pernahkah anda tanya soalan tu pada diri sendiri?

Kadangkala kita rasa sangat menderita.hingga hampir hilang pertimbangan dalam membuat keputusan. Kadangkala pula kita rasa kita tak mampu bertahan lagi dalam mengharungi,menangani masalah yang kita lalui.Terasa begitu berat ujian yang melanda,betapa ramai mereka yg tertewas dlm menghadapi ujuan dan dugaan oleh Allah Taala,,Tatkala ujian & dugaan datang,saya sendiri terkadang hampir kecundang, Syukur kerana saya ddilahirkan sebagai seorang Muslimah. Kadang-kadang terasa tak mampu lagi bahu ini untuk memikul segala-galanya.

Ada yang tertewas hingga mengikut hasutan syaitan,'mengambil nyawa sendiri'..tanpa sedar sebenarnya dia telah menjerumuskan diri sendiri terus ke pintu neraka.

Saya sendiri terasa diri sungguh malang,dugaan datang bertimpa-timpa,sy tak sedar di luar sana,lebih ramai lagi yg nasibnya malang,dugaan hidup mereka lebih teruk dari saya, Ada yg mengatakan "bestla jadi akak, dpt 'tengok' benda yg orang tak nampak,".Best?,,..bukan perkataan yg sesuai,,,sebab 'gift' ni,ujian yg saya hadapi datang bertimpa-timpa,kdgkala terasa lebih getir dari org lain,Saya redha dgn ketentuan Allah,dia lebih mengetahui apa yg kita tak tahu,Kadangkala kita sukakan sesuatu,sedangkan Allah tahu benda itu tak elok untuk kita,akan mendatangkan kemudaratan pada kita,kadangkala pulak,kita amat bencikan sesuatu,sedangkan Allah Maha Mengetahui yg benda itu akan mendatangkan kebaikan untuk kita.

Kita manusia ni cepat lupa,kita terlupa,apabila kita susah,ada ramai lagi yg hidupnya lebih susah dari kita,Kita merasa hidup kita sempit,walhal ramai lagi yg hidup dalam kesempitan,kita kerap memandang langit,hingga terlupa rumput dan tanah yang kita pijak.Kita sering kagum memandang keindahan,hingga terlupa segala keindahan hanyalah hak mutlak Allah Taala.

Bila ujian dan dugaan berlalu,kita terlupa ,kita tak sedar, kita telah mengharungi kematangan dalam hidup,Kita bertambah bijak,matang dalam menghadapi kehidupan.Lautan mana yang tak pernah bergelora,kehidupan mana yg tak pernah ditimpa masalah,ujian & dugaan,Bersyukur kita pada Allah kerana berjaya mengharungi segala-galanya tanpa mengadaikan iman & nyawa.
Semoga kita sama2 tabah mengharungi segala onak duri,ranjau penuh liku dalam kehidupan.


YA ALLAH..........TABAHKAN HATI HAMBAMU INI.
“ Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya."

No comments:

Post a Comment