Friday, September 30, 2011

Assalamualaikum

Asaalamualaikum pembuka bicara dari saya.dh agak terlalu lama sy abaikan blog ni,usahkan nk update,nk nengok pn x sempat.Skrg sibuk dgn R&D ubat2 herba saya dgn Mardi.Doakan agar semua berjalan lancar.Saya sebelum ni zero tentnag herba,tapi ntah kenapa jadi minat sgt,Dulu2 arwah nenek pernah ajar mcm2 cara penggunaan herba tp biasa la masa tu baru 6,7 thn,tengok jer la sambil garu2 kepala(dlm hati,apala nenek ni membebel pasal daun).Sekarang bila dah dewasa n dapat pulak ilmu yg dtg tiba2 ni,jadi teringat blk bebelan nenek tentang khasiat herba,cara penggunaannya dan macam mana cara nak buat ubat herba yg berkhasiat,Tp dlm pada tu pn sy study jgk psl herba ni,pergi kebun2 herba,baca buku tntang herba.
(ni nama dia cik kak kacip fatimah,ms kecik ms nenek story2,terbayang kacip sirih,rupenye pokok la)

Tak semua herba ni blh campur aduk sekali untuk buat ubat,ada sesetangah herba yang berkhasiat,bertukar menjadi racun bila di campurkan,dikawinkan dgn herba lain,jadi hati2,,,saya sendiri pernah buat R&D pada diri sendiri,rempah ratus di dapur seperti jintan manis+jintan putih+lada hitam,di campur dan di minum blh mengurangkan kadar kolestrol dan lemak dlm badan,jadi sy yg terlebih pandai ni,kisar halba(bahan yg juga dpt kurangkan berat bdn),sy campurkan serbuk halba ni dgn 3 geng rempah tadi,hasilnya.....kepala saya sakit dan saya mabuk,rupanya encik halba ni x leh geng dgn rempah lain,,sombongla dia ni...
Amalan turun temurun nenek yg dh lama saya tinggalkan,kembali saya amalkan.yg sekarang ni saya amalkan dan hasilnya m,elebihi ubat rega beratus ringgit,,dpt kurangkan berat badan,kulit jadi cantik,peranakan kita pun sihat,bahan2 semua kat dapur anda,nak tahu:
1.sesenduk asam jawa
2.seinci ibu kunyit
3.3 kumtum bunga cengkih
4.7 gelas air
5.2 sudu gula perang
~campurkan semua,masak hinggan air jadi 3 gelas,tak payah ler sukat,agak2la sendiri yer puan2....mula2 rasa mmg hmmm yakh,,lama2 x rasa mcm tu,,,saya x pernah la naik jerawat sbb ramuan ni(ibu kunyit bersihkan darah),,
Sila lah cuba sendiri......

No comments:

Post a Comment