Friday, September 30, 2011

Mcam-macam la

Hmmmm..mcm2 benda dah jadi,kadang2 x terjangkau oleh akal fikiran saya,manusia biasa,tapi Kuasa Allah tiada batasan,setinggi mana pun ilmu yg kita ada cuma ibarat setitis air berbanding seluas lautan(anda faham x apa yg sy tulis,sbbbbb sy pun x faham..heeee)..Okey la berbalik pada tajuk asal...
Kedai saya ni kadang2 mmg pelik,setiap kali musim raya,jd kilang biskut dan kek,Al-kisahnya kdg2 sy rs kedai saya ni mcm fertility centre,,asal kerja dgn sy jer(yg dh kawin la)pegnen,asal dpt staff jer,kalu yg dh kwin,keje x sampai 2,3 bulan mesti pegnen,,pening kepla aku lbh dr pening org mabuk mengandung...msuk bulan lps,cukup 12 staf yg masuk kerja dgn sy pregnen,,aduiii..sampai kengkawan dlm FB bg mcm2 cadangan.antaranya
1.ambik yg x kawin(takut terpregnent jgk,,,bahayossss),
2.ambik staff lelaki(berapa kerat sgt la nak keje buat biskut,lgpun untuk bisnes katering sy,gaji tukang masak lelaki lg mahal dr pompuan,,lgpun,,x syok nak mengumpat dgn staff lelaki...heeee..niat pn x betul dh,staff lelaki yg tukang angkat periuk,meja dll adalah 2 org,,cukuple tu,asyik mengulor jer kejenye)
3.ambik pekerja yg 2 alam....a.k.a.yg auwww tu(deme ni x hingin kerja panas2 ni,,lgpun demand nya kalah ratu cantik,dh pernah terkena,tp kalau offer jadi mak andam @ designer(org bandor kata designer,dlm bhasa kampung,tukang jahit jer)...jam2 tu je mereka terima offer.

Tu macam2 yang pertama,macam2 yg ke2,yang teramat2 jelas skrg,saya rasa tempat saya ni dh jadi tempat kaunseling,jadi kaunselor masalah rumah tangga.Tp x per,yang mampu saya tolong,sy tolong(tolong nasihat la).
Ada jgk yg kaki auta,adu mcm2 masalah,anak ada 6,x der kerja,suami ada hutang along,skrg dh lari,anak2 dh 2 hari makan nasi dgn kicap jer...mcm2,menangis-nangis,tersedu sedan,saya bg nasihat dan bg duit sikit,walau saya tahu dia menipu(macam mana saya tahu,,entah2 betul dia susah,,kan?..jawapannya sbb saya boleh baca gelombang perasaan seseorang,so jgn auta saya yer,,98% tekaan saya selama ni mmg betul)tp bg jgk duit,,kesian dia,,habiskan air mata.rugi duit beli eye mo tu..bila siasat mmg betul la janda,,anak 3,bwak kereta vios baru lg,,cerai sbb bekas suami dh muflis.so dia nk cari suami yg lg kaya.lantak kau ler,jgn rembat laki aku udah ler,,..hmmmm mcm2 betul.
Tu x lagi kisah badan saya yg sakit2 sbb dh lama x mengurut org..alosss la,,bukan x nak, x sempat...Ari tu ada sorang akak yg kene stoke dtg nak mengurut,urut la jugak dlm kelam kabut(sbb nk kene pg kursus)..ringan sikit rasa bdn,,patutla 2,3 hari sebelum tu,rs badan sebelah kiri macam lemah sgt2,rasa berat nak angkat badan....

2,3 hari lepas.tiba2 saya rs mcm otak x berapa betul asyik nak mengamuk jer,mundar-mandir mcm org hilang akal,nasib baik x lama,,cepat2 tersedar dn ambik wuduk,rupanya dtg org nak berubat,bwk anaknya yg gila meroyan..mana la sy pandai nak ubatkan,sape la yg gi story kt org psl sy,tp sbb niat nak sembuhkan org kerana Allah Taala,agar dia sembuh dan boleh beribadah dgn tenang,saya cuba,segalanya saya serahkan pada Allah,Dia yg menyembuhkan..
Alhamdulillah,adik tu nampk dh okey sikit,dh nak menyusu baby dh,,,dah terlanjur bercerita ni,,nak nasihat pada para suami,,time bini dlm pantang,jgnla buat peel,,,kesian bini tu..kalau yg semangat kuat x per lagi,,tp kalau jenis yg cepat terganggu,,tambah2 lg ada keturunan yg gila meroyan,,naya anak bini sendiri....Kalau gila meroyan pergi ganyang laki sendir x per la,ni baby yg baru tgk dunia yg kena..hmmmm Macam-macam la

1 comment:

  1. ya allah byknya cerita dalam satu2 masa.. hehehe .. kesian harap2 tk de lah apa2 hal teruk2 lagi kan ..saya mcm suka je kehidupan bz mcm ni tk stress

    http://puanbee.com

    ReplyDelete