Tuesday, December 21, 2010

Nasi Kerabu

Entah sape ari tu mntak resepi nasi kerabu,,aku pun dh luper..tp akan ku uploadkan jgk resepi nasik kerabu ni,,biasa org dgr nasi kerabu tumis(nasi dia nasi putih jez),nasi kerabu biru(org dulu2 guna bunga telang,org kelantan pnggl bunga nasi kerabu,bg warna dia mmg pure blue,Tp zaman lani org guna pewarna je,,,tp sape nk guna bunga ni acri je kat chow kit,,ader la jumap,,tp kalau nk wat niaga,,pakai ler pewarna skit),,nasi kerabu kuning(biasa guna kunyit la)


Nasi Kerabu
nasi:(kita buat yg senang je,,nasi kerabu tumis je,,pakai nasi putih,,nk wat kaler biru @ kaler kuning pun x per)
utk kaler kunig,,rendam nasik dgn serbuk kunyit sekejap,,,mcm sy buat nasi lemak pun,,beras tu sy rendam selama 2 jam,,,sedap,

kuah tumis:(7-10 org mkn)
1) Bawang besar 10 biji




2) Bawang merah (kecil ataupun sederhana -10 biji



3) Lada kering/Lada hidup (blend dan tumis dengan minyak)



4) Serai 7-10 batang



5) Halia dan Asam keping (1 saja)



6) Santan pekat (1 tin / 3 gelas)



7) Gula (sebanyak rasa) dan garam (secukup rasa)



8.) Minyak 3-4 senduk untuk menumis



Cara memasak: Panaskan minyak, tumis lada (jangan sampai hangus), kemudian masukkan bawang besar dan merah (yang telah diblend) – masak dan tutup periuk. Sekali sekala kacau. Pastikan bawang ini masak (nak tahu ia masak ataupun tidak, caranya dgn mengecam hilang bau bawang ataupun pecah minyak) Kemudian masukkan serai, halia dan Asam keping. Masukkan santan dan seterusnya garam dan gula. Kuah tumis nasi kerabu biasanya sedap dimakan ketika ia pekat. Sekiranya ingin makan pada hari Jumaat, pastikan masak kuah ini pada hari Khamis ataupun pada malam jumaat. Semakin lama ia semakin sedap dan pekat. Jika terlalu pekat, boleh tambah air sedikit-sedikit.

solok lada:
1) Lada hidup – rendam sekejap dalam air garam potong memanjang di bahagian tengah untuk memasukkan ikan solok nanti.




2) Sediakan solok iaitu – kelapa parut yang digoreng bercampur dengan ikan yang telah direbus, masukkan sedikit gula, garam dan serbuk lada hitam (jika mahu pedas) gaulkan kemudian masukkan ke dalam lada yang siap dipotong. Ada juga yang masukkan telur dalam campuran tersebut.



3) Solok ini perlu dikukus. Sebelum dikukus, titikkkan santan di atas campuran ataupun titiskan sedikit kuah tumis yang kita telah sediakan. Kemudian kukus.

sambal kerabu ikan/kelapa:
1) Goreng kelapa parut sehingga kekuningan/keperangan




2) Di dalam periuk lain , masakkan ikan (boleh guna ikan tuna dalam tin) jika sukar cari ikan segar – samalah juga untuk sediakan solok lada tadi.



3) Masukkan hirisan bawang merah, halia, serai dalam periuk yang memasak ikan di atas. Masukkan garam dan gula serta lada hitam.



4) Setelah kedua-dua masak Kelapa dan ikan – campurkan kedua-duanya. Sila tambah garam, gula dan lada hitam jika perlu.

hidangan penting dlm nasi kerabu,,BUDU,,,nasi ni pun blh dipelbai lauk,,mcm daging bakar,ayam bakar,ikan goreng celup tepung,jeruk bwg putih,tellur masin,keropok,,,jgn lupa kerabu nye,,,tauge,bunga kantan,daun kesum,dll,,selamat mencuba la yer.....

No comments:

Post a Comment